پوست چرب و مراقبت از آن

افراد با پوست چرب معمولا دارای منافذ درشت روی صورت هستند این افراد همیشه روی سطح پوست خود حالت روغنی و براق احساس میکنند که این مسئله برای آنها ناخوشایند است و همیشه سعی در برطرف کردن این مشکل دارند.

برای مراقبت از پوست چرب باید سعی نماییم که تولید چربی پوست را کاهش دهیم و منافذ آن را تمیز نگه داریم تا از بروز دانه های سرسیاه جلوگیری شود . افرادی که دارای پوست چرب هستند سعی دارند تا با استفاده از پاک کننده های زبر و خشن و ساییدن زیاد صورت از شر چربی پوست خود خلاص شوند، اما این کار باعث بدتر شدن وضعیت میشود . به جای این کار استفاده از پاک کننده های کف دار ( اما بدون صابون ) توصیه میشود .

متخصصان پوست معتقدند شست و شوی صورت هر صبح و شب یکی از موثرترین روش های کنترل مقدار چربی پوست است همچنین متخصصان توصیه میکنند : سعی کنید همیشه تمیز کننده های ملایم ( فیس واش ها ) رابرای پاک کردن صورت به کار ببرید چون صابون ها یی که خاصیت پاک کنندگی قوی دارند ، موجب تحریک پوست برای تولید چربی بیشتر می شوند .

امتیاز دیگری که استفاده از این شوینده ها مخصوصا زمانیکه شستشو با لیف نرم همراه باشد ، به همراه دارد این است که سبب برداشتن سلولهای مرده از سطح پوست میشوند زیرا تجمع سلولهای مرده پوست می تواند منجر به انسداد منافذ پوست و ایجاد دانه های سرسیاه شوند .

افراد با پوست چرب و مختلط و افرادی که مستعد ایجاد جوش و آکنه هستند بهتر است از پاک کننده هایی که دارای اسید سالیسیلیک هستند استفاده نمایند تا باکتریهای پوست را از بین برده و از بسته شدن منافذ پوست جلوگیری کند. در میان تمیز کننده ها محصولاتی که اسید سالیسیلیک یا ترکیبات اسیدی دیگر دارند بیشترین تاثیر را برای برطرف کردن چربی پوست دارند.

آیا برای پوست چرب نیز باید از کرم های مرطوب کننده استفاده کرد؟
بسیاری از افرادی که دارای پوست چرب هستند فکر می کنند که آنها نیازی به مرطوب کردن پوستشان ندارند در حالیکه این فکر درستی نمی باشد .هرنوع پوستی حتی پوست های چرب ممکن است دچار کم آبی باشد و با استفاده از کرم های مرطوب کننده مرغوب ، این بی آبی برطرف شده و پوست سالم تر و شاداب تر به نظر برسد. برخلاف باور عمومی پوست چرب هم بە مرطوب کننده نیاز دارد اما از آنجا کە خود چربی به پوست نرمی می دهد اشخاص معمولا تمایلی به استفاده از مرطوب کننده ندارند.

اما باید توجه داشت استفاده از کرم های مرطوب کننده حاوی چربی برائ پوست های چرب علاوه بر اینکه ظاهری مات و کدر به آنها می دهد با بستن منافذ پوستی سبب ایجاد جوش نیز می گردد پس بهتر است پوستهای چرب از مرطوب کننده هایی با حداقل چربی و با رطوبت دهی بالا و سبک استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید